In de regio Gorinchem en Altena is een nijpend tekort aan technische vakmensen op mbo-niveau in verschillende vakgebieden. De tekorten in de techniek bevinden zich met name in bouw(gerelateerd), maritieme (maak)industrie en logistieke beroepen en de (toegepaste) ICT. Tevens is er behoefte aan arbeidskrachten die de juiste kennis, vaardigheden en houding hebben op het gebied van duurzaamheid, energietransitie, robotisering/automatisering, smart technology en maritieme techniek.
Vanwege de voorspelde flinke krimp van het aantal vmbo-leerlingen, vormt het een uitdaging om kwalitatief hoogstaand onderwijs te verzorgen en voldoende leerlingen te laten in- en doorstromen naar een technische (v)mbo-opleiding in de regio. Onderlinge samenwerking, kennisdeling en het bundelen van de krachten tussen de partners is hiervoor cruciaal. In dit regioplan worden de knelpunten van het huidige aanbod en kwaliteit van het technisch vmbo aangepakt, passend bij de regionale arbeidsmarktbehoefte.
De regiovisie en het activiteitenplan (2025-2028) vormen de basis van de hele ontwikkeling van STO Gorinchem/Altena STO-GOAL. Naast de overkoepelende ambitie van samenwerken en kennisdelen hebben de partners 7 ambities geformuleerd, die geconcretiseerd zijn in 7 programmalijnen.
Uit deze ambities zijn zeven programmalijnen tot stand gekomen:
1 De basis blijft op orde
De samenwerkende scholen brengen de basis van hun onderwijs op orde. Dit houdt in dat zij de juiste randvoorwaarden creëren om kwalitatief goed onderwijs te geven.
2 Voortzetten en herijken onderwijsaanbod vmbo en doorlopende leerlijnen vmbo-mbo
Het huidige onderwijsaanbod van de scholen richt zich op verschillende aspecten van de techniek, met een focus op vakmanschap. Het aanbod is goed te noemen voor de huidige technieken en onderwerpen.
3 Hotspots en ontdekspots
Inclusief en toekomstgericht onderwijs – Meer leerlingen, ook buiten de technische profielen, maken kennis met techniek. De partners hebben de ambitie om het leren op de bedrijfswerkplek meer te integreren in het technisch vmbo.
4 Professionaliseren van techniekdocenten en instructeurs
Programmalijn 4 richt zich op de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven, zodat docenten leerlingen optimaal kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt.
5 Techniekpromotie voor het Primair Onderwijs
De samenwerkende scholen vinden het belangrijk om kinderen en ouders in het primair onderwijs kennis te laten maken met techniek en technologie.
6 Ondersteuning techniekverwante vmbo-scholen
Ook in andere sectoren dan de techniek is steeds meer vraag naar mensen met een technische insteek. Voorbeelden zijn technologie in de zorg (zeer relevant voor de regio) en agrotechniek.
7 Programmeren en computational thinking als basisvaardigheid voor elk leerling
Programmalijn 7 richt zich op het aanleren van deze vaardigheden, zodat leerlingen niet alleen technologie begrijpen, maar deze ook kunnen beïnvloeden en toepassen.